powerpiont presentation

Microsoft 365 är en plattform fylld med smarta verktyg för att underlätta din digitala arbetsplats och öka både din personliga effektivitet men även organisationers produktivitet i stort. Det kan dock vara lätt att gå vilse bland alla tillgängliga applikationer och därför även riskera att missa hjälpsamma funktioner och verktyg som kan underlätta din vardag.

Jag heter Michaela Bostrand, jobbar som Microsoft 365-konsult och hjälper företag att öka användningen och på så sätt uppnå maximal nytta med Microsoft 365. I den här artikelserien kommer jag att dela med mig av mina bästa tips för Microsoft 365.

I förra veckans inlägg fick ni veta hur ni kan slippa svar från mötesinbjudningar i er inkorg i Outlook och i den här artikeln går jag igenom olika sätt att presentera i PowerPoint i Teams.

Här hittar du de andra artiklarna i samma serie:

Del 1 Funktionerna i To Do
Del 2 To Do Tips och tricks
Del 3 To Do, Planner eller MS Lists?
Del 4 – Effektivisera din inkorg i Outlook
Del 5 – Slipp svar på mötesinbjudningar i inkorgen
Del 7 – Få med ljud vid skärmdelning i Teamsmöten

Vi lämnar personlig effektivitet och uppgiftshantering för att vända blicken till hur du kan bli effektivare i ditt samarbete med andra. Den senaste tiden har inneburit att andelen digitala möten har ökat avsevärt och något som alltid är klurigt i dessa är att dela sin skärm och innehåll med andra mötesdeltagare. I denna artikel försöker vi reda ut de olika alternativen som finns tillgängliga när du ska presentera en PowerPoint-presentation i ett möte.

1. Skrivbord

När du väljer att dela ditt skrivbord får du möjlighet att välja vilken skärm som ska delas, vilket underlättar om du sitter på flera skärmar. Detta alternativ är bäst om du har två skärmar och använder ”Föredragshållarvyn”. I detta läge kan du också växla mellan presentationer och andra fönster.

2. Fönster

Om du har en skärm och bara vill dela ett specifikt fönster, exempelvis PowerPoint, är detta ett bra alternativ. Bra att tänka på är att du inte kan växla till ett annat fönster för att visa något, utan måste då dela skärm på nytt.

powerpiont i teams

3. PowerPoint

Du kan också välja att dela en specifik PowerPoint direkt från mötet. Då kommer denna presentation att visas i presentationsvy direkt i mötet och du kan klicka dig framåt genom både muspekare och pilar. Bra att veta om detta alternativ är att din muspekare inte syns för andra i mötet, så du kan alltså inte dra med musen för att visa något i presentationen.

4. Presentera som en expert

Det sista sättet är perfekt för dig som tycker om att använda föredragshållarvyn, men bara har en skärm tillgänglig.

  1. Innan du delar skärmen, börja med att starta din presentation (F5)
  2. Gå till Teams-mötet och tryck på Dela skärm-knappen, under Fönster väljer du PowerPoint Slide Show
  3. Gå tillbaka till presentationsfönstret (Alt + Tab) och högerklicka varsomhelst på bilden. Välj Visa föredragshållarvyn (Show Presenter view).

Nu kommer deltagarna i mötet se din presentation, medan du själv kan klicka dig fram i föredragshållarvyn. Genom att minska fönstret för detta kan du på detta sätt ha mötet och presentationen sida vid sida, för att enkelt ha kolla på exempelvis chatten medan du presenterar.

Psst… Visste du förresten att du kan använda laserpekare när du presenterar (i presentationsläge)? Detta gör du enkelt genom att hålla in Ctrl samtidigt som du håller ner vänster musknapp.

Vill du veta mer?

Kontakta Michaela Bostrand