Tjänstedesign 101 – en affärsförmåga

En utmaning idag handlar om att på ett systematiskt sätt inhämta omvärldsinformation – trender, kund- och marknadsdata och utifrån detta identifiera affärsmöjligheter. Att både ha koll på sina kunders behov och intressen och samtidigt förstå hur snabbt användares beteendemönster förändras är en förutsättning för att lyckas navigera komplexa landskap, vara fortsatt relevant och skapa värde för sina kunder, medlemmar eller medborgare. Det handlar både om att fånga insikter men framför allt om att omsätta dem i praktiken genom att utveckla sin affär och erbjuda rätt tjänster på rätt sätt. För detta krävs systematik, ett förhållningssätt och en förmåga. Tjänstedesign är inte något nytt, det är näst intill praxis inom t.ex. offentlig verksamhet. Och nu är det hög tid att det blir praxis i andra branscher.

Nä, det handlar inte om färg och form

Ordet ”design” för tankarna till färg och form, men det handlar om långt mycket mer. Tjänstedesign hjälper dig identifiera förbättringsmöjligheter med fokus på kund, affärsvärde och genomförbarhet. Tjänstedesign involverar och engagerar tvärs organisatoriska gränser, för att öka organisationens förändringskraft och leveransförmåga.

Gå från spaning till insikt till handling

Tjänstedesign eller design är mer än en metod – det är ett arbetssätt för att förstå, designa och förbättra hur organisationer levererar värde. Både för kunder, medlemmar, medborgare och era medarbetare.

Många organisationer genomför årliga undersökningar och samlar in feedback – men vad händer med de insikterna? Ofta fastnar de i fina rapporter, men kombineras eller analyseras inte med andra rapporter såsom trendspaningar eller omvärldsbevakningar. Tjänstedesign gör insikter till handling och hjälper organisationer att ta kliv från interna antaganden till verkliga, behovsdrivna förbättringar.

Case: FörsäkringsGirot – Från komplex administration till smidig tjänst

FörsäkringsGirot hanterar administrationen av tjänstepensioner och försäkringar för tusentals företag. De stod inför utmaningar där deras kunder upplevde processerna som krångliga och svåröverskådliga. Genom en tjänstedesignprocess kartlade de hela kundresan och identifierade de största friktionerna.

Genom att fokusera på användarnas behov och testa nya lösningar i liten skala kunde FörsäkringsGirot förbättra sina digitala tjänster och skapa en mer sömlös upplevelse. Resultatet? Effektivare administration, ökad kundnöjdhet och en smidigare tjänsteleverans.

Så kommer ni igång med tjänstedesign

  1. Lyssna på kunderna på riktigt - Fånga upp deras faktiska behov genom intervjuer, beteendeanalyser och datadrivna insikter – inte bara årliga enkätsvar. Vad skaver? Vad får dem att tveka?
  2. Prototypa och testa snabbt - Testa tidiga lösningsidéer för att få snabb feedback och snabba upp lärandet.
  3. Involvera och systematisera - Istället för att uppfinna hjulet om och om igen (klassiker ändå!), skapa ett ramverk för hur ni systematiskt arbetar med insikter och involverar fler i arbetet.

TL;DR

Med Tjänstedesign ökar ni förmågan att vara fortsatt relevanta, och genom att kombinera kundförståelse med omvärlds och trendanalys kan ni snabbt lära er vad era kunder och medlemmar verkligen vill ha - innan de ens vet det själva.

Vill du se hur tjänstedesign kan hjälpa din organisation att jobba smartare? Läs mer här

Nyfiken på oss?

Kul! Vi är nyfikna på dig med. Hör av dig så lär vi känna varandra.