Hej Pernilla! Vem är du, och vad jobbar du med?
Pernilla Tellefors heter jag och arbetar numera som Tjänstedesigner på TRR sedan ett halvår tillbaka. Har tidigare erfarenhet som både projektledare och verksamhetsutvecklare inom olika branscher så som lifescience och omställnings/arbetslivserfarenhetsområdet. Jag har också en bakgrund som naturvetare och beteendevetare. I höstas gick du Tjänstedesignakademin på Forefront.
Vad var det som fick dig att söka till den?
Min arbetsgivare TRR är mitt uppe i en tjänstefieringsresa av erbjudandet där vi förändrar vårt utvecklingssätt genom att fokusera på att skapa bästa möjliga värde för våra kunder, snarare än kanske det mest omtyckta eller enklaste sättet att leverera. En förutsättning för att göra dessa förändringar med ett nytt synsätt kräver att alla delaktiga förstår. Därför fick alla verksamhetsutvecklare på TRR möjligheten att gå utbildningen inom tjänstedesign tillsammans. Något som jag välkomnade med stor öppen famn eftersom jag hade introducerats för designmetoder tidigare och var mycketnyfiken på att fördjupa mig i ämnet.
Vad har du fått med dig från utbildningen?
Utbildningen var ett fantastiskt sätt för oss verksamhetsutvecklare att samlas kring gemensamma bilder och begrepp. Vi fick en grundlig utbildning i vad tjänstedesign är på ett pedagogiskt och inspirerande sätt. Framför allt genom ett upplägg som varvade teori medpraktiska övningar och hemuppgifter som maximerade inlärningen och gav det där lilla extra. Vi har lärt oss designmetoder för att utveckla vår verksamhet vilket har gjort att jag och mina kollegor har fått med oss verktyg och modeller att jobba vidare med.
Vad tycker du var det bästa med utbildningen?
Det bästa var den höga kvaliteten i både det stora hela och även i detaljerna, variationen föreläsare och variationen i upplägget med teori varvat med övningar och eget arbete. Tittar jag tillbaka till den hösten så var det en mycket rolig höst och att få vara kreativ öppnade upp en ny sida hos mig som jag tidigare saknat utlopp för.
Motsvarade utbildningen dina förväntningar?
Jag skulle säga att den överträffade mina förväntningar, framför allt den höga nivån på dialogen mellan kursledare och deltagare med ett öppet, varmt och tillåtande klimat. Det var också olika gästföreläsare som var experter inom sitt område vilket gjorde att både trovärdigheten, variationen och olika synsätt gjorde det mer dynamiskt.
Varför borde andra gå utbildningen?
Om du står inför en förändringsresa där tjänstedesign är er nya utvecklingsmetod och du behöver en grundläggande förståelse för olika designmetoder samt ett nytt synsätt kring kunden, borde du gå den härutbildningen. Utbildningen vänder sig också till dig som ska arbeta som tjänstedesigner framöver, för du får verkligen en bra bas att komma i gång och jobba vidare med. Se på mig, jag gick från verksamhetsutvecklare tilltjänstedesigner som möjliggjordes tack vare den här kursen!