Starta smått, för de mångas skull – Ikano Bank levererar agilt

Som storbank har du mer resurser. Stabilitet. Ett legacy att förlita sig på, eller gräma sig över. Och vi ska inte sticka under stol med att det funkar; storbanker går fortfarande med vinst, om än inte helt odiskuterad. Men i en bransch som snabbt möter globalisering ser vi trender som håller i sig. Mikrobanker, finansiella tjänster som rör sig mellan kreditkort och privatlån, snabbare transaktioner mellan länder, och en uppsjö med olika verktyg att förflytta resurser har lanserats globalt de senaste fem åren. Ikano Bank har idag bankverksamhet i åtta länder och samarbetspartner i många fler; ”Under en relativt lång tid så har Ikano Bank expanderat, ganska klassiskt genom att förvärva andra banker. Men det gör att vi har många olika lösningar. Lite skämtsamt kan man säga att vi har haft en bank i varje land, sett till våra lösningar”, säger Mikael Andersson, Head of Digital Delivery på Ikano Bank.

Förutsättningar för en bättre vardag

Ikano Banks vision är att skapa förutsättningar för en bättre vardag genom att ge ”de många” ett schysst alternativ i vardagen för finansiella tjänster såsom privatlån, bolån och sparkonton. De ägs till 49 % av Ingka-gruppen (IKEA), som ses som en stark partner och möjliggörare för att just ge schyssta vardagsalternativ för de många. I början på 2021 fick de en ny utmaning att lösa, på rekordtid: ”För drygt 3 år sen fick vårt team en utmaning; lansera en ny finansieringstjänst som möjliggör för IKEAs kunder i Storbritannien att handla på kredit, där hela processen får ta runt 1 minut. Vi hade en ny molnbaserad plattform och introduktionen för slutkonsumenten var helt digital. Produkten skulle lanseras inom ett år, och jag tror inte man behöver ha arbetat inom Bank och Finans för att förstå att det är en tight tidsram. Tight, men inte omöjlig.”

Att ge IKEAs kunder ett finansieringsalternativ som går att välja direkt i varuhuset är otvivelaktigt ett schysst och enkelt vardagsalternativ. Men på nya marknader uppstår nya utmaningar – lösningen för identifiering av kunder, kreditkoll och betallösning kunde inte kopieras från andra lösningar. Mikaels team fick helt enkelt tänka om, och tänka nytt. ”Vi behövde lösa det som ingen annan löst tidigare, i och med att digital identifiering inte är lika vedertaget i England som det är i Sverige och resten av Norden. Produkten skulle innebära en helt digital introduktion, inklusive kreditcheck, identifiering av kund och utbetalning av krediten. Kort sagt behövde vi inte bara en ny plattform – vi visste också att vi aldrig skulle ro det här i land om vi fortsatte arbeta på samma sätt som förut. Så vi fick ändra på oss själva och våra arbetssätt”.

Från vattenfall till agilt

Det finns en uppsjö av studier som exemplifierar hur organisationer, stora som små, ska lyckas med sin övergång från klassiska vattenfallsorganisationer till agila organisationer. Ofta är syftet med den agila omställningen att bli snabbare, mer flexibla och mindre sårbara. Men agila omställningar sker inte över en natt, och det handlar mindre om teknik och organisationstillhörighet än om inställning, vilja och engagemang hos medarbetarna och ledningen.

Övergången kan skava, men det är ett litet pris att betala för att få fördelarna med att arbeta agilt. Kommunikation är, precis som i vilken transformation som helst, A och O; ”’Smärtan’ i teamet i den agila omställningen kommer oftast när du helt plötsligt inte kan ringa till närmaste chef och få en omprioritering. Agile funkar när alla följer samma arbetssätt och har köpt in på samma process, och då är den klassiska telefonlinjen till chefen helt plötsligt av annan karaktär. Du som förändringsledare måste vara transparent – kommunicera varför du vill arbeta agilt, vara tydlig med förväntningar och hur du planerar att arbeta tillsammans. Transparensen är minst lika viktig när du pratar med ledning som när du pratar med teamet, du måste få en samsyn. Undvik att börja med för stora planer och med för många grupper; börja litet och med ett team som själva vill arbeta agilt, och bjud därefter in fler och fler successivt. På det sättet får du fler förespråkare för den agila metodiken,” menar Mikael.

Tech-stack

  • AWS
  • Confluent Cloud (streaming)
  • App (iOS / Android)
  • Sitecore (Web)
  • Curity (token management)
  • GitHub, Jenkins etc. (dev environment)

Tuffare krav på IT-kompetens i affären

I branscher världen över flyttas IT sakta men säkert ut i resten av organisationen. Syftet med IT är mer än bara en säker drift; att förstå IT har ett helt annat affärsvärde idag än vad det hade för 10 år sen. Mikael ser samma skifte: ”IT flyttas ut i verksamheten hos en mängd stora företag, inte bara hos Ikano Bank. När IT flyttar ut i affären ställs det hårdare krav på ledningen gällande kunskap om hur hållbar och säker IT ska bedrivas, vilket ger ringar på vattnet ute i själva affären. Data är en kärnresurs som kräver förståelse, inte minst inom den finansiella sektorn, där du utöver möjligheterna med data även har helt andra krav när det kommer till regelefterlevnad.”

Hos Ikano Bank sitter Mikaels avdelning Digital Delivery tätt tillsammans med Produkt, Säkerhet och Customer Experience. Att dessa grupper sitter så pass nära varandra ger utvecklare djupare förståelse för produkten, och produktägaren får en djupare förståelse för tekniken och kundupplevelsen. För Ikano Bank och många andra uppstickare handlar införandet av agila arbetsmetoder om en sak – kunderna. ”Vi är inte teknikdrivna – vi är kunddrivna. Tekniken är en möjliggörare, men det är behoven ute hos kund och problemlösning som står i fokus. Ska vi bli ”en bank för de många” så måste vi vara kunddrivna”, förklarar Mikael.

Resultat från appen

  • Antal nerladdningar sen lansering: mer än 130 000
  • Konverteringsgrad: över 30 %
  • Kunder som kontaktar kundtjänst har minskat med mer än 90 %
  • Genomsnittstid att gå från start till beviljad kredit 11 sekunder

Agilitet utanför organisationsramarna

Att skapa starka partnerskap ses ofta som en del i en agil omställning, förutsatt att du får en utväxling på partnerskapet som inte bara levererar, utan också utmanar: ”Vi vill expandera på en mängd marknader. För oss på Ikano Bank finns det ingen ”one size fits all”-lösning; för oss handlar det om att se möjligheterna som varje enskild marknad har att ta tillvara på. Det gör vi genom att göra så få anpassningar som möjligt i början och arbeta iterativt med utveckling. Det här ger oss i slutändan en extremt flexibel arkitektur. Och att vara flexibla betyder i slutändan att vi också kan vara stabila på den ny marknaden. Vi kan repetera och skala lösningar på marknader vi står stabila på och det är då vi kan börja skapa riktigt värde för våra kunder. Vårt syfte, ”att skapa förutsättningar för en bättre vardag för de många människorna”, är inspirerad av IKEA och den formuleringen hjälper oss i utvecklingsskeden också. Tittar du på en lösning som ska vara tillgänglig och passa för alla så är det i princip omöjligt. Men tittar du på någonting som ska passa cirka 80 procent så är det helt plötsligt lättare”, berättar Mikael.

Tekniska utvecklingar för att möta kundernas behov

  • Från on-prem till molnbaserad plattform för hela IT-arkitekturen
  • Composable och mikrotjänstbaserad arkitektur
  • Automatiserad build and deploy
  • AI baserad säkerhetsövervakning

Vi på Forefront är stolta över våra nära partnerskap och stämmer in helhjärtat när Mikael betonar vikten av att utveckla partnerskap över tid: ”Partnerskap byggs över tid, inte genom kontrakt. Vi behöver partners som utmanar oss och hjälper oss identifiera problem eller möjligheter som vi själva inte ser. Men som sagt, tid behövs för att bygga ett partnerskap. I det här projektet håller vi samman grupperingen, trots många olika partners. Det handlar om att skapa rätt förutsättningar för att bli mer agila, vare sig du arbetar tillsammans med externa partners eller enbart inom ett team. Men det gäller att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, för de här förutsättningarna, eller strukturerna, får ju inte i sig bli vattenfalls-tänk.”

Vill du också arbeta mer agilt i din organisation?

Här är Mikaels topp tre tips:

  • Tänk 3-5 veckor, inte 3-5 år.
  • Skapa ett förtroende hos teamet och hos ledningen, exempelvis genom att göra mindre piloter och visa på resultaten.
  • Lägg ner möda och tid på planeringsfasen, det kommer underlätta omställningen.

Nyfiken på oss?

Kul! Vi är nyfikna på dig med. Hör av dig så lär vi känna varandra.