Google Next 2024 – wow-känslor och människan i centrum

Varje år håller Google Cloud en stor konferens, Google Next där det utlovas en upplevelse som vi besökare inte ska glömma. Google Next handlar om att skapa lojalitet med sina kunder och partners genom att bjuda på nyheter och kunskap, men framförallt handlar Google Next (precis som så många event) om att bygga och förstärka relationer. Ett stort maskineri, helt i paritet med storleken på Google Cloud. Och efter att spenderat tre dagar på Google Next 24 i Las Vegas finns det inte en enda deltagare som skriver under på det klassiska och klyschiga citatet "What happens in Vegas, stays in Vegas".

Ingen blir förvånad om jag säger att AI och Generativ AI har varit ett tema som genomsyrade allt på Google Next. Det hade varit konstigt annars. Förutom att försöka nämna diskret att vi vann Partner of the Year, en källa till oändlig stolthet för mig och alla andra Frontiers (visst var det diskret?) vill jag lyfta några budskap som var tydliga genom konferensen.  

PoC:ar är så 2023

Det är nu vi tar allt experimenterande med Gen AI till att nyttja det i produktion och se vinsterna och värdet av den nya tekniken. Google Cloud vill givetvis att vi tar nästa steg och går bort från Proof of Concepts till att lyfta in tekniken i större skala och även till en mer avancerad produktion. Från exempelvis enklare sök och textsummeringar till mer avancerade summeringar för exempelvis läkare som faktiskt kan använda det skarpt i vardagen. Det finns givetvis en strategisk intention med det från Google Clouds sida, men de har så rätt i sin poäng; vikten av att faktiskt sätta sig in i den nya tekniken och att börja använda den skarpt är en överlevnadsfråga för alla verksamheter. Budskapet till oss som partners var tydligt - djupdyk in i våra kunders branscher - bli bäst på att förstå kundernas utmaningar och behov för att som partner kunna hjälpa dem på rätt sätt.

Ett tightare ekosystem av produkter

Google Cloud har alltid erbjudit ett stort ekosystem med produkter och partners, och vi ser en sammanflätning av deras produkter och att användarvänlighet och effektivitet blir bättre, ett naturligt steg för både de själva och för användare. Enkelheten blir oslagbar när du via Workspace når data i Looker, deras BI-produkt, när Vertex AI, verktyget för data scientists, nu är integrerat med Looker och Bigquery, Googles Data Warehouse, för att enkelt skapa egna modeller, analyser eller använda Googles egna modeller. Samma enkelhet ses nu när Gemini är integrerat i Workspace för bättre funktionalitet, när Bigquery, öppnar upp för att vi ska kunna samla olika typer av data i en och samma databas (även objekt som text och dokument) för att lättare kunna skicka data till de system du önskar. Allt på ett och samma ställe helt enkelt.

Lanseringen av Gemini 1.5 PRO

Gemini förbättras kontinuerligt och under konferensen lanserades version 1.5 PRO. Nu går det fort! Den utökade versionen av Gemini 1.5 för utvecklare och företagskunder kan hantera upp till 1 miljon tokens. För att sätta i det rätt kontext jämförde Google Cloud det med att 1 miljon tokens är lika med:  

  • 60 minuter video
  • En samling av 3000 bilder
  • Ca 60 000 rader kod eller 10 böcker
  • 11 timmar audio/ljud

Med den här versionen av Gemini utökas användningsområdet och den förstår nu en väldigt bred kontext. Som exempel skickade man in en video med den klassiska debatten mellan John F Kennedy och Richard Nixon (ca 1 timma lång och 890 000 tokens). Man bad Gemini att analysera de två debattörernas styrkor och svagheter samt berätta vem som skulle gå vinnande ur debatten. Svaret var imponerande. Gemini 1.5 PRO beskrev tydligt styrkor och svagheter som ”tittar tydligt in i kameran” ”svettas mycket” etc. Den angav även Kennedy som vinnande debattör, vilket också stämmer. Ju mer Gemini blir integrerat i Google Clouds produkter desto snabbare och mer effektivare ska vi som användare bli. Det som vi behöver göra är såklart att testa. Testa, testa, testa. Hur fungerar det, på vilket sätt kan jag använda Gemini 1.5 och hur mycket bättre blir användarupplevelsen och produktiviteten?

På tal om att skapa lojalitet

Google Clouds varumärke är starkt och wow-känslan finns närvarande efter tre dagar i Vegas. Men de strävar, precis som alla andra av deras branschkollegor, hela tiden med att vara längts fram med nya innovationer och förbättrad teknologi. Jag och mina kollegor som var på plats känner att Google Cloud har tagit flera kliv framåt i att förbättra de produkter de har. Men företag och verksamheter som vill nyttja dessa produkter och tjänster behöver testa sig fram, se vad som fungerar för dem och givetvis ifrågasätta. Men det är minst lika viktigt att vi är modiga nog att sätta det som fungerar i produktion, att fortsätta arbeta use-case drivet och allt eftersom skala upp. Och glöm inte att hela tiden ha organisationen med dig för att arbeta med de förändringar som följer. Jobba kontinuerligt med förändringsledning, reskill och upskill. Vi människor är avgörande och ansvariga för resultatet.

Nyfiken på oss?

Kul! Vi är nyfikna på dig med. Hör av dig så lär vi känna varandra.