Känslor i centrum på Forefronts coaching

Publicerad:

15/8/23

För att skapa en kultur som bygger på dialog och samarbete sinsemellan konsulter och kunder valde Daniel Strömberg, Market Unit-chef på Forefront, att introducera personlig coaching som en del av kompetensutvecklingen inom avdelningen Business & Experience Design, som huserar över 85 designers, strateger och ledare. Nu har det snart gått ett år sen Christopher McCann klev in genom dörrarna på Holländargatan 13, och han har redan hunnit coacha mer än 20 medarbetare och stärkt kompetensen inom coaching för både gruppen och individerna. Hur känns det att bli coachad på jobbet, och hur kan teknik komma att förändra ytterligare ett område; coaching? Vi vände oss till Carolina Zell, Tjänstedesigner på Forefront, Christopher McCann och Daniel för att se vad de själva tror om framtiden för coaching nu, och framöver.

På bilden: Christopher McCann

På bilden: Christopher McCann

Att vara tydlig i otydligheten

En coach befinner sig ständigt på gränsen mellan olika roller. Som coach är du inte en terapeut, du är inte en ledare, du är inte en chef och du är inte en privat vän. Samtidigt finns det tydliga förhoppningar och förväntningar från klienter som måste hanteras. Vad exakt relationen ska landa i bestämmer vi tillsammans, förklarar Christopher;

”Coaching kan ses som ett slags stöd, men det är viktigt att definiera vad det är för slags stöd man söker. Det finns väldigt tydliga ramverk som förklarar skillnaden mellan coaching, terapi, mentorskap och konsulting. Att gränsen mellan coaching och terapi kan ses som luddig har jag full förståelse för, och visst finns det vissa likheter; båda bygger på ett känslomässigt band mellan professionsutövaren och klienten. Den största skillnaden mellan coaching och terapi är att jag coachar med blicken riktad framåt i tiden – inte bakåt”.  

Vår Tjänstedesigner Carolina Zell blev genast nyfiken när hon hörde att Christopher skulle komma in som coach på Forefront och att sessioner skulle erbjudas. Som Tjänstedesigner är Carolina utforskande i sin natur, och är enligt henne själv förmodligen ganska tacksam att coacha: ”Jag har inte gått till en coach förut, däremot känner jag igen många av coaching-metoderna som Christopher har berättat om från min tid på Hyper Island. Så när Christopher beskrev hans coaching-metodik kände jag igen mig, och jag vet att de metoderna funkar för mig. Så jag tror att jag är ganska tacksam att coacha, då min hjärna nog redan är ”tränad” lite i coachingmetoderna så de funkar bra och kanske lite snabbare för mig,” berättar Carolina. ”Efter Christophers introduktion kände hon direkt att ”det här vill jag ha mer av”. Coaching erbjöds till alla som vill, och till slut blev det min tur. Vi coachades individuellt och det är ett tillfälle där du kan vara helt öppen och sårbar. Det känns väldigt tryggt att han utövar en tystnadsplikt, det skapar ett safe space, även fast du rent tekniskt sätt inte är i terapi.”

Christopher ler och håller med om att Carolina var väldigt mottaglig för den förändring som coachingen ska medföra; ”de som är mottagliga för att coachas är ofta väldigt medvetna om sina egna förmågor, och framförallt är de nyfikna på sig själva och på andra. Andra är lite mer introverta, men det betyder inte att de inte är mottagliga för coaching,” poängterar Christopher, som fortsätter: ”Min coaching handlar mycket om känslor, och i våra känslor finns det energi och massor av kunskap. Känslor är hjärnans styrmedel för att få oss att agera på ett visst sätt, men de är inte alltid helt i linje med vad en person vill genomföra för förändring. Jag är tydlig med mina klienter redan från början – vi kommer diskutera känslor från dag ett och vi kommer gå djupare än att bara skrapa på ytan.”  

Att våga vara sårbar

En lyckad coaching handlar till stor del om att våga vara sårbar. Att förändra ett beteende eller våga testa någonting nytt skaver för de allra flesta och vi upplever oss sårbara, helt enkelt för att det är så våra hjärnor fungerar. En coach kan finnas där för dig som vill förändras, men kan inte göra förändringen åt dig, förklarar Christopher;

”Som coach ska jag framkalla förändring, men det är bara en person som kan åstadkomma förändringen – och det är mina klienter. Det betyder att det inte finns någon garanti att coaching fungerar, vilket kan vara frustrerande för vissa. Precis som med vilken träning som helst så måste du själv göra jobbet för att det ska ske någon förändring, och det kommer skava ibland. Att våga testa nya saker kan kännas väldigt läskigt; vi har ju vant oss vid att bete oss på ett speciellt sätt och många beteenden (önskvärda som icke önskvärda) går på autopilot. En förändring kommer kännas obekvämt till en början, men det är i det obekväma som du har utrymme att växa som person. Det får jag ofta påminna mina klienter om; att förändring kommer kännas ovant.”

Det är när klienter ser en positiv förstärkning i det nya som coachingen ger som störst effekt, och hos Carolina infann sig en känsla som hon beskriver som en rejäl glädjekick: ”Jag tror att alla människor har nytta av coaching. Jag menar inte att man ska sträva efter perfektion, men vi har alla massor att lära oss om oss själva. Med risk för att låta cheesy - alla har en otrolig potential som går att låsa upp, men ibland behövs det en utifrån-blick, som hjälper en att se potentialen. Det är en otrolig kick när du börjar genomföra förändringar och inser att du kan förändra dig. Innan coaching-sessionen hade Christopher några olika frågor som jag reflekterade över som handlade om vilka områden jag ville utforska. Frågeställningarna handlade alltså inte om ett klassiskt ”det här vill jag förbättra med mig själv”, utan snarare om vad jag var nyfiken på om mig själv.”

Enligt Christopher handlar coaching om lärande, oavsett utkomst; ”Ibland blir inte resultaten som förväntat, men det viktiga att ta med sig är att allt är en lärdom om sig själv. Som klient är det viktigt att vara öppen för att lära sig nya saker och jag ger ofta mina klienter ”utmaningar” just för att lärandet ska slå rot. Ibland kan utmaningarna skapa prestationsångest, men jag – Christopher – bryr mig ju egentligen inte om utmaningenen jag gav dem. Antingen gjordes ”hemläxan”, eller så gjordes den inte – oavsett har min klient lärt sig något: antingen att de genomförde utmaningen och de har då lärt hur det kändes, eller så har de lärt sig att den utmaningen inte fungerande. Kanske för att utmaningen var för svår, eller för att de inte prioriterade den. Varför? Lärdomen finns där, oavsett genomförd utmaning eller inte.”  

En win-win-win

För Daniel handlar beslutet om att satsa på coaching om att stärka medarbetare som individer, som konsulter och som team, och beslutet var en strategisk del i arbetet att skapa Sveriges vassaste Designerbjudande; ”Vi har en stark kultur som bygger på lärande, ödmjukhet och respekt som har blivit ännu starkare. Nu förstärks våra Frontiers med en coachande kultur som vi kan ta med oss till våra kunder. Det är inte en win-win, det är en win-win-win”, menar Daniel.

Dessa ringar på vattnet vittnar Carolina om att hon ser hos sig själv efter coaching-sessionerna; ”Genom att ge medarbetare förmågan att utveckla sin potential så får du gladare medarbetare som kan och vill utvecklas, ett enormt lyckat recept för framgång på många plan. Att genomföra en förändring skapar ringar på vattnet och jag kan ärligt säga att jag börjar se saker på ett nytt sätt. Om jag kunde göra den här förändringen, vad finns det för andra saker jag kan göra? Jag hade tre konkreta områden som jag ville arbeta med, områden som det visade sig inte bara skapade förändring hos mig, Carolina, som Tjänstedesigner och kollega. Utan även Carolina som vän, partner och mamma,” berättar Carolina. ”Jag hade lite tur som började på ett nytt uppdrag i samband med att coachingen startade – ett perfekt blankt blad att testa nytt på!  Jag utmanade mig själv med att bland annat våga vara ännu mer ”mänsklig” hos vår nya kund. Jag vågade vara mer öppen i min dialog vilket skapade en jättefin värdegrund mellan mig och min beställare. Sårbarheten från coachingen gjorde att jag vågade vara mer sårbar ute hos vår kund. Och genom att vara mig själv till hundra procent kan beställaren i sin tur vara sig själv till hundra procent. I slutändan kan öppenhet och sårbarhet bara bli bra när du bygger en relation.”  

Kan en coach ersättas?

Ämnet Generativ AI diskuteras i alla forum, från styrelserum till runt midsommarstången och det forskas för fullt på hur AI kan komma att revolutionera modern terapi. Coaching skiljer sig från terapi, men bygger på samma ömsesidiga förtroende som byggs. Men både Carolina och Christopher ställer sig tveksamma till huruvida AI kommer ersätta en coach inom den närmaste framtiden; ”Kollar vi på genomslaget inom Generativ AI så finns det definitivt områden inom coaching som det kan användas inom. Jag är dock tveksam till om AI kan ersätta det mellanmänskliga inom coaching. Coaching byggs på ett känslomässigt band som jag tror teknik kommer ha svårt att återskapa - men jag är å andra sidan partisk. Men det finns en mängd andra applikationsområden för AI som kan stödja processen inom coaching,” menar Christopher.

Tjänstedesignern i Carolina ser direkt applikationsområden: ”jag tror att AI kan hjälpa oss analysera vårt digitala liv och ge oss insikter som vi inte själva plockar upp, exempelvis hur många sms eller mejl som innehåller ordet ”förlåt”, eller hur många event vi tackar ja till som vi sen avbokar. Men det mellanmänskliga tror jag är svårt att ersätta. Det är värdefullt att sitta med en annan människa, och det känns spontant lättare att avboka en session med en hypotetisk bot än vad det är att avboka en session med en annan människa. Och det värdefulla vill vi ju inte ersätta med teknik, tvärtom vill vi skapa tid för mer av det vi tycker är värdefullt och nyttja teknik till det vi inte tycker skapar lika mycket värde för människor. Med det sagt så kan AI och annan teknik säkert stödja coaching-processer, och vem vet – kanske får jag en dag vara med och utveckla tjänster kring det,” avslutar Carolina.

Kan coaching ta er framåt?

För oss är coaching ett framgångsrecept för att få ett modigare, mer insiktsfullt och framförallt ännu tryggare team. Coaching kan användas kontinuerligt, men det kan även användas som punktinsats för att få ett team att ta sig framåt. Vi berättar gärna mer om hur du kan använda coaching i din verksamhet och hur du kan stärka medarbetare, team och ledare!

Hör av dig till Daniel Strömberg, så berättar vi mer.
daniel.stromberg@forefront.se

Arbtesgrupp

No items found.

Koppla upp dig mot oss

Vi älskar att knyta nya kontakter, med potentiella medarbetare (eller Framtida Frontiers som vi föredrar att se dem som), kunder och partners.

HÖR AV DIG
Close

Jag vill veta mer om…

Kontakta oss så hjälper vi dig.

Forefront behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer i vår Integritetsskyddspolicy.

Stort tack för ditt meddelande! Vi hör av oss snart.
Oj! Något gick helt fel! prova gärna senare.

Ett urval av våra kompetenser

Bredden och spetsen hos våra Frontiers gör det lätt att matcha behov och ambitioner. Vilket område är du nyfiken på?