Tre vanliga utmaningar med Copilot – och hur du tar dig förbi dem

Det heter Copilot – inte Autopilot. Det är något jag ofta får påminna både mig själv och andra om. För hur smart och imponerande tekniken än är, så kommer den inte att magiskt förändra vår arbetsdag bara för att vi tryckt på "aktivera".

Har ni rullat ut Copilot – men känner att ni inte riktigt får ut det värde ni hoppades på?

Många organisationer har investerat i Copilot för Microsoft 365 – ofta med höga förväntningar – men efter lansering infinner sig en viss frustration. Användningen är inte så hög som ni hoppats på, nyttan känns diffus och det är svårt att peka på faktisk effekt.

Jag har haft förmånen att jobba med många verksamheter som befinner sig just där – och här är de tre vanligaste utmaningarna jag ser idag:

1. "Vi har Copilot, men folk använder det inte"

Att införa Copilot är lätt. Att få det att flytta in i arbetsvardagen – det är en annan femma. Många trodde att det skulle räcka med en teknisk aktivering och en PowerPoint-presentation för att medarbetarna skulle kasta sig över verktyget. Men så fungerar det inte.

Copilot är inte bara ett tekniskt verktyg, det är ett nytt arbetssätt. Vi kan inte jobba som igår med morgondagens teknik och hoppas på att uppleva nytt värde. Det är det här som är det svåra; att få våra medarbetare att våga experimentera med nya arbetssätt och inte alltid göra som man alltid ha gjort.

Så vad behöver vi göra istället? Vi måste vara tydliga med våra förväntningar, jobba löpande och starkt med förändringsledning samt få våra medarbetare att förstå hur deras arbetssätt behöver förändras för att dra större nytta av Copilot. Vi måste hjälpa medarbetarna att förstå vad Copilot är – och inte är – samt hur det faktiskt kan göra deras vardag enklare.

2. "Vi vet inte riktigt vad vi försöker uppnå"

Många har kört igång med Copilot utan att ha ett tydligt svar på frågorna: Varför gör vi det här? Vad ska det leda till? Hur vet vi om det fungerar? Det gör det svårt att både prioritera rätt och mäta effekten. I värsta fall leder det till att tekniken avfärdas som ett misslyckande – fast det egentligen är målen som varit otydliga.

Vad behövs istället? En gemensam definition av värde. Är det bättre beslutsstöd? Minskad administration? Mer kreativ tid? Oavsett vad – det måste vara tydligt, mätbart och relevant för verksamheten. Annars riskerar Copilot att bli ännu ett verktyg som “finns där, men ingen använder”.

3. "Vi vet att potentialen finns – men vi får inte till helheten"

Kanske har ni börjat bra. Några team har kommit igång, vissa roller använder Copilot regelbundet. Men så stannar det där. För att få verklig effekt krävs att fler delar av organisationen hänger med – och att infrastrukturen håller för det. Då handlar det ofta om saker som informationsstruktur, datakvalitet och governance. Lite mer trögrörliga områden – men helt avgörande för att få full utväxling.

Vad behövs istället? Ett helhetsgrepp där teknik, processer och människor samspelar. Och en partner som inte bara pratar strategi – utan hjälper er att faktiskt genomföra förändringen.

Så, hur kommer man vidare?

På Forefront har vi tagit fram en strukturerad metod för att ta reda på var ni står, vad som skaver och hur ni kan skapa verklig effekt med Copilot. Det är ett ramverk – men framför allt ett arbetssätt där vi jobbar nära er, i er kontext. Och det viktigaste av allt? Vi börjar inte med lösningen – vi börjar med frågorna. Allt för att säkerställa att vi faktiskt fokuserar på rätt saker, som är värdeskapande för er.

Skapa rätt förutsättningar

Copilot kan göra enorm skillnad – om vi ger det rätt förutsättningar. Så istället för att undra varför det inte "bara fungerar", är det kanske dags att ställa en annan fråga: Vad behöver vi göra annorlunda för att få det att fungera på riktigt?

Det är där resan börjar. Och vi följer gärna med.

Vill du veta mer om hur vi jobbar med Copilot, förändringsledning och AI-adoption?

Anmäl dig till vårt kommande event ”Framtidens arbetsplats: AI i händerna på medarbetaren”. Där kommer vi, tillsammans med Microsoft, prata mer om hur ni kan ta nästa steg med Copilot. Välkommen!

Nyfiken på oss?

Kul! Vi är nyfikna på dig med. Hör av dig så lär vi känna varandra.